Skip to main content

Škola

Školní poradenské pracoviště

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ ZŠ BŘECLAV, NA VALTICKÉ 31 A, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Ustanovení: Školní poradenské pracoviště bylo ustanoveno dne 6. 10. 2016

                                                                                                                 /aktualizace k 26. 8.  2024

Činnost pracoviště:

Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy - posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.

Členové pracoviště:

Mgr. Ludmila Výborná – zástupkyně ředitele školy pro společné vzdělávání, výchovná poradkyně 

Mgr. Lenka Foukalová – metodik prevence patologických jevů

Mgr. Lucie Dvořáková – školní speciální pedagog

Mgr. Marie Macinková – školní sociální pedagog

Vedení školy je také součástí poradenského pracoviště.

Program pracoviště:

    • Zajišťovat průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování.
    • Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.
    • Připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
    • Prohlubovat a zlepšovat spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči.
    • Poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů.
    • Spolupracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti  a sociálně nežádoucích jevů.
    • Sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci.
    • Provádět kariérové poradenství.
    • Vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole.
    • Poradenské služby poskytované školou propojovat se službami školských poradenských zařízení – PPP, speciálními centry, středisky výchovné péče a úřady práce.

Konzultační hodiny: učitelé a žáci dle potřeby, zákonní zástupci 1. úterý v měsíci v době od 14.00 do 15.00 hodin, jiný termín lze po předchozí domluvě.

Práce s informacemi a důvěrnými daty:

Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňovány v souladu s evropským nařízením GDPR a směrnicemi školy ohledně zpracování osobních údajů. zařízeních.

Náplň práce poradenských pracovníků:

Výchovná poradkyně - Mgr. Ludmila Výborná

Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

1. Poradenské činnosti

  • Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování žáků o další vzdělávací  a profesní cestě (koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství, základní skupinová i individuální šetření k volbě povolání, poradenství zákonným zástupcům, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zajišťování skupinových návštěv žáků v informačních poradenských střediscích úřadu práce).
  • Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
  • Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, příprava návrhů na další péči o tyto žáky, spolupráce na vypracovávání IVP (individuální vzdělávací plán).
  • Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
  • Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
  • Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zjišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenční činnost pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.

2. Metodické a informační činnosti

  • Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy – s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory, s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů, v práci a nadanými žáky.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízeních v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Spolupráce při řešení výchovných problémů, svolávání výchovných komisí pro jednání s rodiči, spolupráce při kariérním poradenství na škole.
  • Vytváření seznamu žáků se SVP se stručnou charakteristikou potíží žáků a doporučenými výchovně vzdělávacími cíli.

Metodik prevence patologických jevů – Mgr. Lenka Foukalová

Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

1. Metodické a koordinační činnosti

  • Tvorba minimálního preventivního programu.
  • Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, rasismu a xenofobii, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.

2. Informační činnosti

  • Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování,       o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům.
  • Získávání nových odborných informací.
  • Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, SVP, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí.
  • Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeb zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.

3. Poradenské činnosti

  • Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
  • Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
  • Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole      a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou   a specializovanými školskými zařízeními.

Speciální pedagog – Mgr. Lucie Dvořáková

Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.

Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci

1. Diagnostika, depistáž

  • Vyhledávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
  • Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanovení druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenčních činností.
  • Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, zejména shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní.
  • Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálně vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.

2. Konzultační, poradenské a intervenční práce

  • Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.
  • Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáka, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
  • Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
  • Participace na vytvoření individuálního plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
  • Participace na kariérovém poradenství – volba vzdělávací cesty žáka, individuální provázení žáka.
  • Úprava školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
  • Individuální konzultace pro zákonné zástupce žáků-
  • Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
  • Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.

3. Metodické a koordinační činnosti

  • Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
  • Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
  • Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálně vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky.
  • Kooperace s pedagogickými pracovníky zajišťující poradenské služby.
  • Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálně vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
  • Besedy a osvěty zejména zákonným zástupcům.

Sociální pedagog – Mgr. Marie Macinková

Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

  • Komunikace a spolupráce s rodinami dětí ohrožených sociálním vyloučením.
  • Vedení vlastního seznamu sítě sociálních a dalších odborných služeb v regionu – SVP, SAS, PPP/SVP, OSPOD, MAS/MAP, pediatři, psychologové, psychiatři a další.
  • Spolupráce s OSPOD, PČ, NNO a dalšími místními/regionálními aktéry.
  • Zjištěná a aktualizace dotovaných programů ve škole – Obědy pro děti, fond na pomůcky apod., možnosti pro potřebné děti a zákonné zástupce, vyhledávání a kontaktování organizací poskytujících tyto programy.
  • Individuální práce se žáky a rodinami při ohrožení školním neúspěchem.