Škola
Školní poradenské pracoviště
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ ZŠ BŘECLAV, NA VALTICKÉ 31 A, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Ustanovení: Školní poradenské pracoviště bylo ustanoveno dne 6. 10. 2016
/aktualizace k 26. 8. 2024
Činnost pracoviště:
Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy - posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Členové pracoviště:
Mgr. Ludmila Výborná – zástupkyně ředitele školy pro společné vzdělávání, výchovná poradkyně
Mgr. Lenka Foukalová – metodik prevence patologických jevů
Mgr. Lucie Dvořáková – školní speciální pedagog
Mgr. Marie Macinková – školní sociální pedagog
Vedení školy je také součástí poradenského pracoviště.
Program pracoviště:
-
- Zajišťovat průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování.
- Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.
- Připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
- Prohlubovat a zlepšovat spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči.
- Poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů.
- Spolupracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů.
- Sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci.
- Provádět kariérové poradenství.
- Vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole.
- Poradenské služby poskytované školou propojovat se službami školských poradenských zařízení – PPP, speciálními centry, středisky výchovné péče a úřady práce.
Konzultační hodiny: učitelé a žáci dle potřeby, zákonní zástupci 1. úterý v měsíci v době od 14.00 do 15.00 hodin, jiný termín lze po předchozí domluvě.
Práce s informacemi a důvěrnými daty:
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňovány v souladu s evropským nařízením GDPR a směrnicemi školy ohledně zpracování osobních údajů. zařízeních.
Náplň práce poradenských pracovníků:
Výchovná poradkyně - Mgr. Ludmila Výborná
Kontakt:
1. Poradenské činnosti
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování žáků o další vzdělávací a profesní cestě (koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství, základní skupinová i individuální šetření k volbě povolání, poradenství zákonným zástupcům, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zajišťování skupinových návštěv žáků v informačních poradenských střediscích úřadu práce).
- Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, příprava návrhů na další péči o tyto žáky, spolupráce na vypracovávání IVP (individuální vzdělávací plán).
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zjišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenční činnost pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
2. Metodické a informační činnosti
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy – s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory, s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů, v práci a nadanými žáky.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízeních v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Spolupráce při řešení výchovných problémů, svolávání výchovných komisí pro jednání s rodiči, spolupráce při kariérním poradenství na škole.
- Vytváření seznamu žáků se SVP se stručnou charakteristikou potíží žáků a doporučenými výchovně vzdělávacími cíli.
Metodik prevence patologických jevů – Mgr. Lenka Foukalová
Kontakt:
1. Metodické a koordinační činnosti
- Tvorba minimálního preventivního programu.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, rasismu a xenofobii, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
2. Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům.
- Získávání nových odborných informací.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, SVP, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí.
- Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeb zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
3. Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Speciální pedagog – Mgr. Lucie Dvořáková
Kontakt:
Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci
1. Diagnostika, depistáž
- Vyhledávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanovení druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenčních činností.
- Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, zejména shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní.
- Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálně vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
2. Konzultační, poradenské a intervenční práce
- Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.
- Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáka, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
- Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
- Participace na vytvoření individuálního plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
- Participace na kariérovém poradenství – volba vzdělávací cesty žáka, individuální provázení žáka.
- Úprava školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Individuální konzultace pro zákonné zástupce žáků-
- Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
- Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
3. Metodické a koordinační činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
- Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
- Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálně vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky.
- Kooperace s pedagogickými pracovníky zajišťující poradenské služby.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálně vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
- Besedy a osvěty zejména zákonným zástupcům.
Sociální pedagog – Mgr. Marie Macinková
Kontakt:
- Komunikace a spolupráce s rodinami dětí ohrožených sociálním vyloučením.
- Vedení vlastního seznamu sítě sociálních a dalších odborných služeb v regionu – SVP, SAS, PPP/SVP, OSPOD, MAS/MAP, pediatři, psychologové, psychiatři a další.
- Spolupráce s OSPOD, PČ, NNO a dalšími místními/regionálními aktéry.
- Zjištěná a aktualizace dotovaných programů ve škole – Obědy pro děti, fond na pomůcky apod., možnosti pro potřebné děti a zákonné zástupce, vyhledávání a kontaktování organizací poskytujících tyto programy.
- Individuální práce se žáky a rodinami při ohrožení školním neúspěchem.